Slovenské spoločenské a politické udalosti sú podľa mnohých inšpiráciou k napínavému politickému thrilleru alebo absurdnej tragikomédii. Publicista Arpád Šoltész usúdil, že inšpirácia je zbytočná; žiadna fiktívna zápletka by neprevýšila dianie v spoločnosti. A tak vznikla Sviňa, ktorá je ako literárny odtlačok zásadných spoločenských a politických udalostí súčasného Slovenska.
Test znalostí politických udalostí
Sviňa je rozdelená do šiestich kapitol, voľne prepojených zopár udalosťami a postavami, ako sú politici a podnikatelia, ktorí nadobudli pocit nedotknuteľnosti alebo mafiáni a nájomní vrahovia s vlastnými štandardmi kvality. Dej Svine je zasadený do fiktívnej Malebnej krajiny pod Drobnými veľhorami a mapuje obdobie od vlády Vladimíra Mečiara až po udalosti krátko po tragickej smrti Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Záber pokrytých udalostí je úctyhodný a siaha od kauzy zmeniek Televízie Markíza cez subvenčné podvody v agrorezorte až po udalosti v sociálnom zariadení v Galante.
Sviňa je miestami… sviňa. Testuje ako si pamätáte zásadné udalosti našej spoločnosti a ako sa vyznáte v osobných, odchodných a politických prepojeniach vystupujúcich postáv. Ak sa niekde vyučuje vysokoškolský predmet Kriminálnych dejín samostatného Slovenska, jeho záverečný test môže spočívať v identifikácii postáv a udalostí popísaných v knihe.
Premrhaný literárny potenciál
Sviňa je ako šifra, ktorú rozlúštite len ak poznáte kontext opisovaných udalostí. Arpád Šoltész sa však miestami priveľmi spolieha na čitateľovu znalosť udalostí. Bez týchto poznatkov Sviňa ako samostatné literárne dielo neobstojí.
Sviňa nie je román, ani novela. Knihe chýba štruktúra a dej. Z literárneho hľadiska by knihe pomohlo, ak by kapitoly boli navzájom viac prepojené. Posilnila by sa tým slabšia štruktúra a dej diela. Knihe viditeľne chýba zodpovednejšie literárne spracovanie. Spoľahnutie sa na čitateľovu znalosť udalostí môže byť príčinou nedostatočnému rozpracovania postáv a opisu udalostí.
A to je škoda, lebo Arpád Šoltész vie písať a vie písať veľmi dobre, čo dokazuje častiach, kde naplno popúšťa uzdu svojej predstavivosti. Menovite ide o kapitoly o Nadi (chovankyňa sociálneho zariadenia), Pavúkovi (mladý člen polovojenskej organizácie) a Lepeňákovi (nájomný vrah). Žiaľ, tieto kapitoly sú oproti zvyšným kapitolám podstatne kratšie. Autor by sa v budúcej tvorbe mal určite vybrať viac literárnym smerom.
Ide však o malú výhradu, alebo skôr povzdychnutie nad tým, čím kniha mohla byť. Sviňa je vynikajúca kniha, ktorá bude pre čitateľa o to lepšia, čím viac pozná kontext. Opisované udalosti vás šokujú svojim priebehom a vystupujúce postavy prekvapia svojou vypočítavosťou a absenciou akýchkoľvek zábran. Sviňa je o to desivejšia kniha, lebo vychádza zo skutočných udalostí a existujúcich ľudí.
Sviňa nie je román ani séria poviedok a po remeselnej literárnej stránke nemá čím ohúriť. Sviňa je literárny odtlačok našej nedávnej minulosti, zachytávajúci všetok strach, obavy, neistotu a zhnusenie, ktoré sformovali spoločnosť do jej súčasného stavu. Sila knihy sa ukrýva v poznaní udalostí, ktoré boli predlohou pre jej napísanie. Sviňa tak bude relevantná dovtedy, dokým si budeme pamätať, čo jej predchádzalo.